GT 500 67
1. 6. 2007
Pokud se aspoň trošinku zajímáte o rychlá kola, jakože si myslím určitě
ano, protože jinak by jste netrávili svůj drahocenný čas na tomto
serveru. Opravte mě, mýlím-li se. Takže začnu znovu, pokud Vám vůně
benzínu či spálených gum činí alespoň malinké potěšení, neměli by jste
si nechat ujít shlédnutí filmu „60 sekund.“
Nicolas Cage alias Randall Raines alias Memphis je jednička v kradení vozů ve svém rodném městečku. Má mladšího bratra, bohužel nebo vlastně bohudík. Nemít ho, tak by nejspíš byla zápletka filmu o ničem. Samozřejmě, jak tomu u starostlivých maminek bývá, tak ani Memphisova matka si nepřeje, aby její mladší syn kráčel ve šlépějích jeho vzoru – staršího bráchy. Žádá tedy Memphise, aby co nejdříve opustil město. Memphis tak učiní, ale jeho bratrovi to nepomůže. Během krátké doby se přidá k jednomu gangu a začne krást auta jako Memphis. Jednoho dne přijede chlapík z Jižní Ameriky a předává mu seznam vozů, o které by měl zájem. Na seznamu je 50!!! samých exkluzivních vozů od značky Ferrari přes Hummer či Cadillac až po Porsche. (pozn. autora: podrobný seznam je na konci článku) Najdou se mezi nimi doopravdy unikáty, jako je kupříkladu i Eleanor. Jenomže, co by osud nechtěl mladší bratr to nezvládl a tak nějaký starý přítel Memphise kontaktuje. Sděluje mu, že pokud džob nedokončí, tak že prý chlápek z Jižní Ameriky „ukončí“ jeho mladšího bratra. Dobře se nám to vyvíjí, že ano?
Co zbývá Memphisovi? Nic. Přeci nenechá svého bratra zabít. No a tak se udělají potřebné plány pokrývající každou sekundu ze 48 hodin časového limitu. Nyní následuje spousta akce. Krade se a krade a krade. Až dojde na osudovou Eleanor. Pozměněného Mustanga GT500 z roku 1967. A právě Memphis cítí k tomuto vozu něco více než pouhý respekt. Jednu takovou GT500 se snažil ukrást již v minulosti, ale nevyšlo mu to. Doslova prosí vůz: „Postarej se o mě a já se postarám o Tebe.“ Jenomže se musí opět něco zvrátit. Zatímco Memphis prosí Eleanor, policie se domákne značky a typu posledního vozu – GT500 a je již Memphisovi v patách. Honička začíná. Cage se svými řidičskými schopnostmi odřídil téměř vše. Závody v přeplněných ulicích, různé spiny, kontrolované smyky, akceleraci se zapnutým NOS kitem, nekonečnou jízdu na zpátečku a tak dále a tak dále. Ale přeci jen jedna konkrétní scéna je na můj vkus přespříliš, ale nebudu Vám kazit idylku. Memphis přejíždí most, jenomže ve směru jeho jízdy se stala nehoda. Kouká zda-li ji není možné objet, není. Najednou vidí, jak se spouští nájezdová rampa jednoho z náklaďáků. Již nyní je každému jasné, co se bude dít. Sešlápnout spojku, zařadit zpátečku, polechtat plyn a zároveň pouštět spojku. Odcouvat kousíček. A sakra Memphis vidí policisty ve zpětném zrcátku. Je to jasné, nemá jinou volbu. Rozjede se s průhrabem a pořádně akceleruje. Najede na rampu a letí a letí. Dopadne a pokračuje s údivem i úsměvem na tváři dále.
Je to jasné, tohle bylo natočeno v Hollywoodu, koho jiného by to napadlo. Určitě Vás zajímá, jak byla tato scéna natočena. Ten dlouhý let nad vozy by byl prakticky nezhotovitelný a proto se šáhlo po myši a nechalo zapracovat nejmodernější techniku. Samozřejmě musel být natočen nějaký hrubý základ, ze kterého by se to dokreslilo. První část scény byla natočena tak, že vůz byl doopravdy poslán na rampu, ale v „pouze“ 60ti kilometrové rychlosti. Představte si, že vůz dopadl a pokračoval v jízdě dál, ale byl však nepoužitelný pro totální zničení. Nezůstaly škody pouze na vozu i řidič-kaskadér utrpěl lehčí zranění, tvrdý dopad mu způsobil zhuštění páteře (nejsem lékař, proto mě prosím omluvte, zda-li to není přesné). Aby byl dopad realistický, musel být natočen ve skutečnosti. Jiný řidič musel skočit s vozem ze 7mi metrové plošiny v rychlosti 80 km/h. Vůz dopadl na jedničku, ale řidič nezvládl řízení a dosti drasticky to opřel do betonové zdi mezi jízdními pruhy. Škoda o dva plnokrevné Mustangy méně. Na konec bych rád uvedl, že na filmu se podílelo 11 totožných vozů.
A jsme konečně u samotného vozu. Ve filmu byl ve skutečnosti použit pouze jeden Mustang Shelby GT500 a to k nahrání zvuků. Vozy, které jsou k vidění ve filmu jsou vylepšené Mustangy s takzvaným GT500 vzhledem. Většina z nich měla motor s výkonem 289 koní a automatickou převodovkou. Z celkového počtu byly dva použity na závěrečnou scénu se skokem. To znamená, že nám zbývá 9 alias GT500. Každý byl svým způsobem unikátní. Jeden měla dva volanty, to proto, aby místo Nicolase Cage řídil někdo jiný a on se mohl soustředit na hraní. Druhý měl supersportovní podvozek pro perfektní smykování a některý další byl vyveden ve vší kráse a určen pro náhledy z blízka. Také bych si přál mít ve své garáži 7 GT500, na každý den týdne jeden.
Eleanor ve filmu nemohla zůstat původní. To by nebylo ono. Zdrojem úprav se stala společnost Total Control. Ta ve svém katalogu právě tento kit nabízela. Pod prahy byly namontovány lemy spolu s integrovanými výfuky z Corvetty, které vozu propůjčují basový a řvavý zvuk. Na přední části vozu se usídlil mohutný nárazník s ještě mohutnějším sáním vzduch a přední maska podobná té z modelu GT350R, ta nová má dokonce vedle světel líbivě integrovaná bodová světla. Přední kapota byla také nahrazena mnohem hezčí s velikou „bublinou.“ Marně by jste hledali víčko nádrže na zadním blatníku, nyní se již při čepování nemusíte ohýbat, protože stačí jednoduše odkrýt víčko na zadním sloupku. Poté již stojí z karoserie za zmínku pouze lemy blatníků a modifikované zadní čelo.
Podívejme se, co pracuje v oblasti podvozku. Mě se osobně nejvíce líbí ty sedmnáctipalcové ráfky. Kloubí v sobě budoucnost i historii, myslím si, že bych si na Mustangovi hezčí ráfky nedovedl představit. Poté přišel na řadu sportovní podvozek.
Motor dostal takzvaný NOS kit a několik dalších drobností. Už stačilo vybrat barvu a honem na silnici. Výrobce zvolil kombinaci stříbrné metalízy spolu s černými „rychlými pruhy.“
A jsme u konce. Chtěl bych říci, že pokud jste film neviděli, tak by jste měli co nejdříve navštívit videopůjčovnu a film si půjčit, protože se jistě jedná o skvělý zážitek. U „60ti sekund“ se samozřejmě i zasmějete, například hned v prvních minutách, kdy si jde Memphisův bratr pro „nářadí“ do kufru svého vozu, po chvilce přehrabávání vytáhne dlažební kostku a kráčí si pro Porsche, ale více Vám toho už neprozradím, protože toho ve filmu uvidíte ještě hodně. A co Eleanor? Myslím, že by mi slušela více jak Nicolasu Cageovi. Když už nic víc, budu mu tiše závidět, že si zařádil v takovém fáru.
Náhledy fotografií ze složky AMERIKY